Tuesday, February 23, 2010

DONE - here's my finished Puzzle!

Hooray ! I finished my quilted piece for the challenge! Here are some pictures for you to enjoy ;-))
When the theme "puzzle" was announced over at ThreeCreative Studios, the German thinking part of my brain immediately "saw" a jigsaw puzzle - because we use in German the word Puzzle for that. And only for that. So I wanted to play with the idea that a jigsaw puzzle piece always has two sides - one with a tiny piece of the picture, one with background. When the theme came up, it was WINTER with lots of snowy scenery. I'm not that much into winter, but I'm fascinated by the reduced and changed colour palette.
Slowly, the idea began to evolve. I realized using "real" jigsaw puzzle pieces would mean I could not have both sides visible - no way I was going to have only symetrical pieces! But wait - a square is symetrical? Hmmmm - so I could do squares? Yep. And I could  arrange them on a string - so each piece could turn and twist? Yep. Hey, I could not only use one picture - I could use several? Of course - perfect way to show off some of the nice winter pictures! And even better - I could use pictures from friends! So you can see not only pictures taken by me, but pictures taken by Amy Ellis (www.http://parkcitygirl.blogspot.com), DH Jens (http://www.flickr.com/photos/gaeubahn/), Sibylle Mack and Angelika Konradt. A big big "THANK YOU" to all of you - I feel very honored to have permission to use your photos.

And the back side? Oh, those wonderful fabrics Jens had "stained" with acrylic paints! They had that wintery colour palette, too. So I had an idea, and started to work. Some of those steps I've already blogged. The finishing steps were: getting back and picture together. Lesson learnt with this step: don't use a patterned fabric for the backing of the quilted back and THAN fuse a photo printed on fabric on it. The pattern will show ... BUT - there's no quilting police ... so I did not peel the paper backing off the printed fabric, and voila, no problem with a patterned fabric showing through any more ;-))
The "binding" was the last step. I did this with a first round of zigzag around the square, than I did a second row, and I added a white "snowy" yarn around it. I LOVE the result, it really is the "snowy look" I was hoping for.
At last, I put those 25 squares together with thread, fixed them at the wooden stick my DH Jens had prepared for me. If it hangs freely, the pieces can move as they want - so you see always a mixture of pictures and of pieced / painted / quilted backs.
I had TONS of fun with this challenge - and I can hardly wait for the next one!


JUHU - mein Beitrag für den Challenge ist FERTIG! Als das Thema "Puzzle" bekannt gegeben wurde, hat der deutsch denkende Teil meines Gehirns sofort ein Puzzle gesehen - die zusätzlichen Bedeutungen, die das Wort im Englischen hat, sprachen mich überhaupt nicht an. Die "Zweiseitigkeit" von Puzzle-Teilchen faszinierte mich, eine Seite zeigt ein Stückchen vom Bild, die andere - Rückseite. In der letzten Zeit hatten wir hier richtig WINTER - jede Menge Schnee... Ich bin nicht unbedingt der große Winterfan, aber die reduzierte und veränderte Farb-Palette der Jahreszeit interessiert mich.
Langsam nahm die Idee Gestalt an. Mir wurde klar, daß die Verwendung von "echten" Puzzle Stücken bedeuten würde, nicht beide Seiten gleichzeitig sichtbar zu haben - allein schon der Gedanke an die ggfs. erforderliche Symetrie brachte meine grauen Zellen zum Qualmen. Doch halt - ein Quadrat ist doch symetrisch? Und wenn ich die Quadrate auf eine Schnur auffädle - dann kann jedes sich drehen und wenden? Ich könnte nicht nur ein Bild verwenden, sondern viele? 25? Klar - und damit eine großartige Gelegenheit, nicht nur meine eigenen Bilder zu nutzen, sondern auch die von Freunden! Vielen Dank an Amy Ellis (www.http://parkcitygirl.blogspot.com), Jens (http://www.flickr.com/photos/gaeubahn/), Sibylle Mack und Angelika Konradt - es bedeutet mir eine ganze Menge, Eure Bilder verwenden zu dürfen!
Und für die Rückseite - da könnte ich diese tollen Stoffe benutzen, die Jens mit Acrylfarben "verschmiert" hat. Die haben auch diese Winter-Palette. Los gings - einiges habe ich bereits gebloggt. Die letzten Arbeitsschritte waren dann: Rückseite und Bild zusammenkriegen. Lektion dabei gelernt: keine gemusterten Stoffe für die Rückseite des rückwärtigen Sandwiches verwenden und dann ein Foto draufbügeln ... das Muster WIRD durchscheinen. ABER: wenn frau das Papier auf der Rückseite des Foto-Druckes dranläßt - dann passiert das nicht mehr ;-))
Das "Binding" war der letzte Schritt. Zunächst bin ich mit einer 1. Runde Zickzack drum rum, dann habe ich eine zweite Runde Zickzack drum genäht und dabei ein weißes flusiges Strickgarn "drumlegt". Das Ergebnis ist exakt so, wie ich es mir erhofft hatte - ein "schneeiger" Eindruck. Dann habe ich meine 25 Quadrate in 5-er Reihen zusammengefügt und sie an einem Stock befestigt. Wenn das Ganze frei hängt, können sich die einzelnen Quadrate frei bewegen, somit sieht man immer eine Mischung aus Bildern und gepiecten/gemalten/gequilteten Seiten.
Dieser Challenge hat einen Riesenspaß gemacht - und ich freu' mich wie Bolle auf die nächste Runde!

23 comments:

Angelika said...

Wow, der ist ja schön geworden. Gefällt mir super gut, wie Du das Thema umgesetzt hast.
Liebe Grüße
Angelika

gaeubahn said...

Freut mich sehr, "Schnipsel" aus meinen Fotos und meine Farbreste auf Stoff so toll verwendet zu sehen :-)

Dirk said...

Ganz ehrlich: der Quilt ist toll! Sozusagen der Hammer!
Wir gratulieren zu Idee und Umsetzung!
Liebe Grüße,
Daggi & Dirk

Sue Bleiweiss said...

This is fabulous!

Robynmac said...

Fabulous interpretion! Love the winter theme....Cheers Robyn

bloggingwithlola.blogspot.com said...

Frauke your work is fantastic, I love what you did and you process of wroking it through. Congrats!!and Good Luck.

Anonymous said...

So original and so well done; I love it!

Béa said...

Very beautiful interpretation, I LOVE !

Lorenza said...

I like it and I hope you'll win another prize. Hugs Lorenza

Sabine said...

Huhu,

und wow! Der ist ja total klasse! Ich bewundere immer wieder deine Kreativität und auch Produktivität!!!
Grüßle, Sabine

pinksuedeshoe said...

I am totally impressed. What a creative interpretation. It is just fantastic!

Dee said...

My goodness, this is the coolest thing I've seen today! I'm so impressed!

Wow! It's awesomely creative!

Thanks for sharing such a fun, creative and wonderful project!

Sew It UP! said...

You are just so creative and talented. WOW!

Michelle said...

Oh very cool!!!

The Tripp Family said...

wow, that is beautiful! thank you for explaining what you did and why, makes it that much more creative and beautiful. I love it!

Leslie said...

this is an amazing piece of art.

Karen said...

That is fantastic!!!!

KQuiltyBee said...

Absolutely fabulous--I'm working on a multipanel piece connected by beads for a similar effect. LOVE THIS thanks for explaining the process!

Anne at Film and Thread said...

That is such a unique piece of art. It is really wonderful!

Kristen said...

WOW! This is fun to look at. I love how each panel is a embellished piece of art on its own.

amylouwho said...

This is really amazing! I can't believe all the work and creativity that went into this!

And thanks for your special post just about me! That was nice! Next time you can just throw the link into the post with whatever it is your are sharing! Thanks for joining us! I can't wait to see what else you are working on!

Aunt Spicy said...

That is just amazing! It is so beautiful and full of creativity!

Rita E said...

Amazing and fabulous! So very creative!