Friday, August 12, 2011

Second Golden Print and the question of the diagonals

In the comments to the last post regarding this quilt, two questions came up. The first one was about the light blue fabric - yes, Susanne, that's not the one I picked in the first place. I found this one while being unhappy with the patterned patchwork-fabric, and it looks soooo much better!
The next question was raised by Tina and Sharon. Thanks for your input - you really got me into thinking, you two! And I DO appreciate that, honestly! Both suggested to repeat the diagonal lines (the 2 red and 1 golden from the center) on the border. I thought about that, too. And decided against it for the first two borders. Why? Because I had the feeling those 3 lines were so strong, in my opinion the piece needed a bit of "calm down". When it came to the next two borders (the one on the left and the one at the bottom), I wanted to continue with this "calm down" - therefore, just the 3 strips of striped fabric at the bottom. BUT I wanted to emphasize the "visual origin" of my three strong lines. AND I wanted to use a scrap of the painted fabric in the border. AND I did not want to have all four borders look alike. So I came up with the idea of flying geese. Which "kind of" reminds a bit of the diagonals my 3 lines are forming.
Im letzten Post, in dem es um diesen Quilt ging, kamen zwei Fragen auf. Die erste drehte sich um den hellblauen Stoff - stimmt, Susanne, das ist nicht der, den ich ursprünglich mal ausgesucht hatte. Diesen habe ich gefunden, während ich über meine erste Wahl unglücklich war - und dieses "falsche Uni" sieht soooo viel besser aus als der gemusterte Patchwork-Stoff!
Die nächste Frage wurde von Tina und Sharon aufgeworfen. Vielen Dank dafür, ihr zwei - ihr habt mich ganz schön nachdenklich gemacht, ehrlich! Und das gefällt mir ausnehmend gut ;-)) Beide haben vorgeschlagen, die Diagonalen (von den beiden roten und dem einen goldenen Streifen aus der Mitte) in den Randstreifen zu wiederholen. Darüber hatte ich auch nachgedacht - und mich für die ersten zwei Randstreifen dagegen entschieden. Warum? Auf mich wirken diese 3 Linien so dominant, dass ich etwas Ruhe reinbringen wollte. Als ich dann mit dem linken Streifen und dem Streifen unten anfing, wollte ich die Idee von "Ruhe" weiterverfolgen - somit nur die drei Streifen aus dem Hemdenstoff unten. ABER ich wollte auch den visuellen Ursprung meiner drei dominanten Linien betonen. UND ich wollte noch einen Scrap aus dem bemalten Stoff verwenden. UND ich wollte nicht, dass alle 4 Randstreifen gleich aussehen. So wurde die Idee der Flying Geese geboren. Und die Schrägen darin erinnern mich auch ein bißchen an die Diagonalen meiner drei starken Linien aus der Mitte...

After I took the picture above, I stared at it for a while - and I was not too happy with it. Why? Because the top left corner and the bottom right corner looked just blaaah. What if ... what if I just cut the corners off? Like I did in the center? Yes ... and replacing them with ... with ... oh yes, triangles from the red metallic fabric! Much better. But now something else bothered me. What it was? And what I did about it? Stay tuned ;-))
Nachdem ich das erste Bild in diesem Post aufgenommen hatte, hab ich's ne ganze Weile lang angestarrt. Und war nicht glücklich damit. Warum? Weil die obere linke Ecke und die untere rechte Ecke sterbenslangweilig aussahen. Wie wäre es ... wie wäre es denn, wenn ich die einfach abschneide? So wie ich das in der Mitte auch gemacht habe? Ja ... und ersetzen tu ich's dann - ja, durch Dreiecke aus dem roten Metallic-Stoff. Viel besser! Doch dann ging mir was anderes gegen den Strich. Was es war? Und was ich dann gemacht habe? mehr im nächsten Post ;-))

5 comments:

Lynn said...

Thank you so much for explaining your design process on this one. I really enjoy reading about how others design.

Edith Bieri said...

Liebe Frauke, du machst es spannend! bin gespannt was für Ecken kommen.
Fröhliches Sticheln
Edith

Sharon said...

I also enjoyed reading about your process. I think you've got it! This looks really good, and it all plays well together. I think the flying geese and the corner triangles give enough diagonal without being too much. Good choice!

Corinnea said...

It is always fun to see what you change and and how subtle changes make such a difference!

Madalene Murphy said...

My comment on the previous version was going to be that a lot depended on what else you were going to do with the piece because the diagonals might not be necessary--and they weren't. I am really liking the direction this piece is taking. My preference would be to have the darker corner triangle at the bottom, but that's just my preference, and it will be interesting to see what you change next.