Saturday, January 14, 2012

Free Motion Quilting Challenge

Sometime last year I learnt about the Free Motion Quilting Challenge - see the button for it on the right side? During all the hickups of my daily life in the first two weeks of January, I almost forgot about it ... and today I thought, it's now or never! I prepared my sandwich (about 20" square) ...
Irgendwann letztes Jahr habe ich vom Free Motion Quilting Challenge gehört - seht ihr den Button dafür auf der rechten Seite?  Während all der Hektik der letzten 2 Wochen hab' ich den Challenge fast vergessen - und heute dachte ich, jetzt oder nie ! Ich hab' mein Sandwich vorbereitet (ca. 50 cm im Quadrat) ... 
... and before I switched the sewing machine on, I did some warm-up with a pencil and paper. See the way I hold my pencil? Holding a pencil like that and doodling like that mimics free motion quilting. So, if you can doodle your pattern with a pencil in your fist, you should be able to free motion it.
Und bevor ich dann die Nähmaschine angeschaltet habe, gab's erst mal ein paar Lockerungsübungen mit Papier und Bleistift. Siehst du, wie ich den Bleistift in der Faust habe? Das ist nicht meine übliche Handhaltung beim Zeichnen ;-)) Aber den Bleistift in der Faust zu halten und so zu zeichnen, ist eine gute Übung fürs freie Maschinenquilten. Wenn du ein erkennbares Muster mit dem Bleistift in der Faust hinkriegst, dann sollte es auch mit der Nähmaschine klappen ;-))

After quilting happily for a while, I was done - and very pleased. Guess I will use exactly this pattern to quilt my flowery Nine Patch ;-))
Nach einem Weilchen vergnügten Quiltens war ich dann fertig - und sehr zufrieden. ich denke mal, ich werde genau dieses Muster für meinen Blümchen-Nine-Patch anwenden ;-))
By the way: the link to the January Challenge is here! Give it a try - you won't regret it !!
übrigens, der Link zum Januar Challenge ist hier! Probier's doch mal aus - ich bin sicher, du wirst es nicht bereuen !!

5 comments:

Moehi said...

Hallo Hexle, also das mit der Faust - wie bist du darauf gekommen? Gute Idee, wird morgen mal probiert.
Trotzdem ist vermutlich das direkte Üben (also das Dingens da mit der Nähmaschine....;-) die beste Praxis.
Gruß
Moehi

Marj said...

You did a great job on the quilting. The leaves look wonderful and will be a good compliment to the nine patch.

Tina said...

The quilting looks wonderful. I think it is a great idea to use this pattern on your flowery nine patch.
It helps me to hold the pencil with both hands when I pratice, since I use both hands to free motion quilt.

Miri said...

Beautiful quilting! I really like how even in size your leaves are.

Benta At SLIKstitches said...

That's lovely, great quilting